Voorkeursbehandeling - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark Voermans - WaarBenJij.nu Voorkeursbehandeling - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark Voermans - WaarBenJij.nu

Voorkeursbehandeling

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 Februari 2013 | Saudi Arabië, Riyad

Bijna vanaf het moment dat ik uit het vliegtuig stapte heb ik een enorme voorkeursbehandeling gehad, dan zul je misschien denken dat het over geld gaat, maar het kost me niets. Het is gewoon de manier waarop racisme hier bestaat. Soort van prioriteitenlijstje dat door een Arabier toegepast wordt op 1 staat de Moslim man, op 2 de vrouw, op 3 de westerse zakenman (daar blijk ik in te vallen omdat ik lang genoeg en wit ben) dan een hele tijd niets en dan komen allerlei aziaten en wellicht Indiers en dergelijken die echt als mindere mens gezien worden. Allochtonen in Nederland hebben echt niets te klagen als je daarmee vergelijkt!

Voorbeeldje,
Ik stond in een van de vele rijen voor de douane met rond de 40 of 50 mensen voor mij (Indiers en Pakistanen) er gebeurde 2 dingen, de douane medewerkers waren redelijk grof in behandeling van de mensen met terugsturen als ze tegenspraken of zelfs op een bepaald moment kroop iemand voorin mijn rij voor en een van de douanemedewerkers springt op rent uit zijn hokje en slaat de voorkruiper met vlakke hand keihard in het gezicht en plaatst hem 10 plaatsen terug.
Ik dacht oh jee, waar ben ik in hemelsnaam terecht gekomen, correctie in Allah's naam! Want die naam wordt hier veel gebruikt.
Ins'allah dit Ins'allah dat...
Als Allah het goed vind dan... betekend het.

Maar goed, na dit voorval komt diezelfde douanemedewerker naar mij toe en zegt, " You, follow me!", ik dacht bij mezelf wat heb ik dan gedaan?! Helemaal niets blijkt hij neemt mij naar een lege rij en ik sta vooraan. 10 minuten later stond ik buiten. In totaal 1 uur over het hele verhaal gedaan, dat schijnt best snel te zijn voor een eerste toegang tot het Magische Koninkrijk

English,
Preferential treatment
Almost from the moment I stepped off the plane I had a massive experience preferential treatment, then you might think it is all about the money, but it costs me nothing. It's just the way that racism exists here. It look like the locals use a mental priority list 1, the Muslim men, 2 women, on 3 western businessman (Which seems to be me too) then there is a big gap followed by all kinds of Asians, like Indians and so on which are treated like they are nobody.
Immigrants in the Netherlands have really nothing to complain if you compare with this!

Small example,
I was in one of the many rows for the customs with around 40 or 50 people in front of me (Indians and Pakistanis) 2 things happened, the customs staff were quite rude in handling the people sending them to the back of the line when they were making a discussion with the customs staff... Or even at some point someone jumped the line and one of the customs staff jumps up and runs from his cubicle and slaps the guy with a flat hand in the face and puts him 10 places back in line.
I thought, oh my, where the hell did I arrive, correction in Allah's name! Because his name is used a lot.
Ins'allah this Ins'allah that...
Meaning, If Allah wants it to happen...

Anyway, after this incident the same customs employee comes to me and says, "You, follow me!", I thought to myself what have I done?! It appears I did nothing wrong at all he takes me to an empty row skipping all the other people. 10 minutes later I was outside. The whole story took about 1 hour, which seems to be some kind of a record for a first time entry to the Magical Kingdom :)

  • 20 Februari 2013 - 22:49

    Nita:

    Wat een leuk verslag, Mark. Het is een hele andere wereld, dan wat we gewend zijn.

  • 20 Februari 2013 - 23:12

    Joos:

    Hey Mark, heb jij even mazzel. Was wel spannend denk ik. Veel succes met je nieuwe job.

  • 20 Februari 2013 - 23:16

    Mark Voermans:

    Ik vind het wel prima om eens een keertje voorrang te krijgen, maar als ik te dicht bij dure hotels loop hoor ik, good morning sir, how are you today sir...

  • 27 Februari 2013 - 15:16

    Silvia:

    Hoi Mark,
    Ik heb je blog-site eindelijk gevonden.
    Ja, je maakt wel wat mee, in het verre Saudie-Arabië!
    Kun je er al een beetje wennen aan dat de mensen 5x per dag bidden?
    Groetjes, Silvia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 18 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1697
Totaal aantal bezoekers 51002

Voorgaande reizen:

20 Februari 2013 - 20 November 2013

Saudi Experience

Landen bezocht: